top of page

המשחק – המרחב הפוטנציאלי לשינוי

עודכן: 6 באוק׳ 2022

ארי שלף // יזם "התיאטרון העסקי " ומנכ"ל קבוצת שלף יועצים

שימוש בעולם המשחק ככלי התערבותי בתהליכי למידה ויצירת שינוי, הוא סוג של תמרון, המאפשר לגעת בקונפליקטים על הבמה, וגם למרבה הפרדוקס, תוך מפגש מעצים עם חשיפתן.

רציונל

בתוך היכל התיאטרון אפשר למצוא את כול המרכיבים החשובים: המחזאי, הבמאי השחקן והקהל. מקור המלה "תיאטרון", הוא ביוונית עתיקה מן הפועל, שפירושו" לצפות, להסתכל, להתבונן. המלה "תיאטרון", מתייחסת לכפילות הגלומה במשחק: מצד אחד – המשחק כביטוי אמנותי, ומצד שני – המשחק כדרך התנהגות. הכניסה אל תוך דמות או תפקיד, נותנת לשחקן אפשרות להיות הוא, דרך המרחק והמסכה. התיאטרון משמש אפוא כלי נפלא, להדגמת הפרדוקס של " ריחוק המאפשר קירבה – קירבה המעניקה משמעות לרחוק".

התובנות לוקטו בעשור האחרון מסדנאות משחק עם מנהלים, מפקדים, יועצים, עובדים ואנשי מקצוע , בנושאי תוכן מגוונים: מנהיגות וקבלת החלטות, מצוינות ניהולית, פערי תרבות, עבודת צוות, ממשקי עבודה, דילמות אתיות, שחיקה ולחץ, שירות מכירות ועוד. בחרתי לשתף אתכם במספר כלים מגוונים, אשר הקלו על המודרכים להיכנס לדמויות ולתפקידים שהמציאות אינה מזמנת להם, ולפתוח צוהר לעולם הדמיון והאשליה ודרכו אל הנפש פנימה.


1. האימפרוביזציה

"לא חיי- הנצח חשובים אלה החיוניות הנצחית". ניטשה

כלי יעיל ומשמעותי בתיאטרון הוא האלתור, המהווה פתרון מצוין לדוגמה, לקונפליקט הנצחי בין שתי המגמות בעסקים – שמרנות מול חדשנות. האלתור מציע פתרון שאינו מוותר על אחד ממרכיבי הקונפליקט, אלא מתזמר אותם יחד כמו מוזיקת ג'אז טובה. הדילמה אולי ידועה מראש, אך החוויה היא באלתור - משחק רווי עומק של חופש בתוך משמעת, ומקוריות בתוך שיגרה.


2. המסכה

" אם כול מה שקשור בך חבוי, אתה יכול לתת לעצמך להתגלות". פיטר ברוק

מן הסתם אין זה מקרה שפשר המלה "אדם" (פרסונה), במובנה הראשון היה "מסכה". נכון יותר להניח, כי יש במלה זו הבעת הכרה בכך שכל אדם, תמיד ובכל מקום, ביודעין או שלא ביודעין, משחק תפקיד. מעבר לעוצמה שמגלמת המסכה על הבמה, ההנאה יוצרת ומגבירה את האמון בעולם הפנימי, ונותנת דרור לדמיון וליצירה. המסכה לא רק מסתירה או מגלה, אלה יוצרת דרך אין-ספור שילובים, משמעויות חדשות של תקשורת, ואף שנוצרה בידי אדם, היא עצמה מחדשת אותו ואת יחסו אל העולם.


3. הקהל

ההתבוננות במתרחש על הבמה, מאפשרת לצופים למקד את תשומת הלב בקונפליקט המתהווה ובדמויות עמן הוא מזדהה. הזמנת מתנדבים מהקהל, לעלות על הבמה כמחליף של אחת הדמויות בסצנה, היא חלק ממבנה ההפעלה בסדנת משחק, המכניסה ממד דרמטי ומחולל שינוי. הקהל הופך להיות שותף פעיל בעצוב הנרטיב והדרמה המתרחשת על הבמה, ובכך הוא תורם לליצירת תובנות ונקודות מבט ממקום מפתיע ואחר.


4. הבמאי

" שינוי ממעלה שנייה נראה בדרך-כלל מוזר, בלתי-צפוי ובניגוד לשכל-הישר; קיים יסוד מתמיה, פרדוכסלי, בתהליך השינוי ". שינוי 1991 פועלים

הבמאי הוא בפועל מנחה הסדנה. יחד עם השחקנים ומשתתפי הסדנה, הם מיצגים חלקים ותפקידים שונים בקבוצת הלמידה ועוברים בעצמם תהליך. בכך הם משמשים מודל לקבוצה, נמצאים בתוכה ומחוצה לה. ביכולתם לחוש את החוויה, ובו בזמן לעבד ולתווך אותה. בהתאמה לזמן ולמקום, בשילוב גורמי הדרכה בארגון, ניתן למנף את תוצרי הסדנה, ללמידה ממעלה שנייה או שלישית.


שלושה מנופים:


1. הניגוד

" המתח בין הניגודים יוצר את האנרגיה הנפשית, אך כול עוד קיים דיאלוג בין הניגודים, מתאפשרת זרימת אנרגיה שמביאה להתפתחות ". יונג

המרחב בשדה המשחק, הוא אזור חופשי שיכולים להתקיים בו בעת ובעונה אחת ניגודים רבים ובהם סדר ואי - סדר. משחק הוא גם שבירה של דבר מה קבוע, שינוי מהחוקים, ויצירת הרכבים חדשים או אי יצירתן כלל. בארגון עסקי, נתקשה למצוא מקום בו מתאפשר לעובדים "לבלבל את הקטלוג שלהם", ולקבל את הכאוס והניגודים כחלק מתפיסה עסקית. המודרך כשחקן , חייב להפעיל את הדמיון ויכולת האלתור, ובכך גם נשבר מנגנון התגובה האוטומטי שממנו הוא פועל, ונוצרים הרכבים חדשים המקבלים משמעויות חדשות.


2. הטעות

" גם הליצן רוצה להצליח אך עושה זאת בדרכו הכושלת" ברונו

בסדנת משחק, מעודד המנחה באמצעות הדמות בסיטואציה (הפרוטגוניסט), לבצע "טעויות", המזמינות התייחסות מצד הצופים להציע תיקונים. בכך מצמצם המנחה כמעט לחלוטין את הביקורת השכיחה והמוכרת במתן משוב. במשחק במרחב הארגוני, ככל שהמשתתף כשחקן על הבמה, מעצים את הצורך שלו להשיג את מבוקשו, לצד המעצור הקיים אצלו וההשלכות התפקודיות הנובעות מכך, כך יזכה להוקרה על משחקו ועל תרומתו לדיון וללמידה.


3. הטרנספורמציה

" כאשר התודעה משתתפת באופן אקטיבי וחווה כול שלב בתהליך, אזי הדימוי הבא תמיד מתחיל ברמה גבוהה יותר שמצביעה על התפתחות וטרנספורמציה ". יונג

האימפרוביזציה, ( תהליכים אסוציאטיביים הדדיים לא מודעים ), מופעלת בסדנת משחק כהנחיה לצדדים, לקחת את "נתונים" שהם מקבלים מהפרטנר ולהגיב מהר. בהפשטה, הלקיחה הזו פנימה היא ההכלה, והעיבוד הפנימי בתגובה החוזרת, היא הטרנספורמציה. באימפרוביזציה, כול צד מצליח גם כאשר קיים קונפליקט ביניהם. כול צד רשאי וחופשי להשליך על זולתו השלכות והשלכות נגדיות שמשמעותן לא ידועה מראש, אך מתבהרות ומקבלות משמעות עם הזמן. ההשלכות ההדדיות עוברות טרנספורמציה לשני הצדדים, ויוצרות סימבולים משותפים חדשים.


אחרית דבר

התיאטרון העסקי, מעמיד במרכז תפיסתו את הקהל כשותף פעיל, התורם הן בעיצוב המופע והן במשחק על הבמה, ובכך מרחיב את טווח ההתמודדות עם הקונפליקטים שחווים השחקנים על הבמה. התיאטרון בסביבה העסקית, מדגיש את התפקיד המרכזי של הרגשות בהשפעה על ההתנהגות החברתית. מטרתו ליצור מסגרת למידה ובמה המאפשרת העלאת דילמות וסוגיות מאתגרות, תוך שילוב רגשות וחשיבה בסביבה בטוחה. בכך מתאפשר גם לצופים לבחון תפיסות ונקודות מבט שונות, ולהשיג שינוי התנהגותי ותובנות חדשות באווירה של יצירה והנאה.


"הגמישות המחשבתית, היא זו האמורה לאפשר לי את הבחירה בגישת עבודה מובנת וממוקדת להשגת המטרה, ובאותה מידה, גם לאפשר לי לעזוב אותה לטובת גישה אחרת. היכולת שלי ליהנות מהכאוס והאי - וודאות, נובעת מהאחריות שלקחתי לממש הנאה צרופה זו ".


ארי שלף

103 צפיות

קראו עוד...

bottom of page